Naprapaatti hoitaa:

Niskakipu

Tervetuloa Suomen Naprapaattiyhdistyksen sivustolle, missä käsittelemme niskakipua ja sen hoitoa.

Niskakipu on yksi yleisimmistä tuki- ja liikuntaelinvaivoista, ja se voi vaikuttaa merkittävästi elämänlaatuun. Suomalaisista miehistä jopa 27 % ja naisista 41 % on kokenut niskakipua viimeisen kuukauden aikana. Etenkin iäkkäillä naisilla niska- ja hartiakivut ovat tutkimusten mukaan viime vuosikymmeninä yleistyneet. Niskakipu on onneksi pääasiassa hyvänlaatuinen vaiva ja sen ennuste on hyvä. Niskakipupotilasta suositellaan pysymään normaaliin tapaan aktiivisena kohtuullisesta kivusta huolimatta.

Samalla tavalla kuin alaselkäkivussakin, niskakivun tarkkaa syytä on usein vaikea selvittää sillä kipu voi johtua lähes kaikista niskan alueen rakenteista, joissa on hermopäätteitä. Niskakivun riskitekijöitä ovat mm. naissukupuoli, ikä, huonot ergonomiset tottumukset, stressi, tupakointi ja ylipaino. Tyypillisiä niskakipuun liittyviä oireita ovat lihaskipu, kipu päätä kääntäessä, päänsärky sekä vakavampana oireena käteen säteilevä kipu. Mikäli on oletettavaa, että niskakipuun liittyy vamma (esim. autokolari), kipu säteilee rintaan, kipuun liittyy näköhäiriöitä kuten kaksoiskuvia, kipuun liittyy säteilyoireita yläraajoihin ja/tai yläraajojen voimaheikkoutta, kipu säteilee sekä ylä- että alaraajoihin, kipuun liittyy kuumetta, kipu on jatkuvaa eikä se helpota levossa, on niskakivun selvittely syytä aloittaa viivyttelemättä lääkäristä.

Naprapaatit ovat erikoistuneet hyvälaatuisen toiminnallisen niskakivun hoitoon. Naprapaatti suorittaa huolellisen tutkimuksen ja käyttää manuaalisia hoitomenetelmiä palauttaakseen niska-hartiaseudun liikkuvuutta ja lievittääkseen kipua. Käsittelyjen lisäksi naprapaatti ohjaa harjoitteissa, jotka voivat vahvistaa niska- ja hartiaseutua, auttaen ehkäisemään tulevia kiputiloja. Myös niskakivun hoidossa manuaalisten käsittelyjen ja niska-hartiaseudun lihaksia vahvistavien harjoitteiden yhdistelmä näyttäisi olevan tehokkaampaa kuin pelkkä manuaalinen käsittely tai pelkkä harjoittelu.

Niskakivun kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Ota yhteyttä lähimpään naprapaattiimme ja anna ammattilaisten auttaa niskakipusi kanssa. Naprapaatit ovat auttamassa sinua niskakivun hoidossa ja kuntoutuksessa.

niska hartiakipu
Naprapatia » Näitä hoidamme » Niskakipu